Rondreis Benin - Groepsreis Voodoo festival Benin - 10 dagen

Groepsreis Voodoo Festival Benin - 10 dagen

Deze reis geeft je een inkijk in het Voodoo geloof in West-Afrika. Het programma is georganiseerd rond het jaarlijkse voodoo festival en laat je de meest bijzondere momenten in het lokale leven in Benin zien. Je gaat ceremonies meemaken en leert de voorouderlijke cultus van deze West-Afrikaanse volkeren begrijpen.
Land:Het zuiden van Benin, land in West-Afrika
Bijzonder:Meemaken van het voodoo festival, de belangrijkste dag in het jaar voor de lokale bevolking in het zuiden van Benin. In combinatie met lokale cultuur en natuur.
Hoe:Groepsreis tot 8 personen met lokale begeleiding
Duur:10 dagen, prijs vanaf €750 per persoon
Seizoen:6 t/m 15 januari 2018, tijdens het droge seizoen
Fair?Verblijf en begeleiding door lokale bevolking. Zo draag je bij aan ontwikkeling van kleinschalig eco-toerisme en inkomsten voor mensen in plattelandscommunities.

Hoogtepunten en route van de reis

ROUTE: Cotonou - Ouidah - Lac Ahémé - Avlo - Cotonou

Dag 1 & 2: Cotonou & natuurgebied Zinvié

De eerste dag kom je aan in de avond. Op het vliegveld wacht onze lokale gids je op om naar het hotel te brengen voor een heerlijke nachtrust.

De volgende dag vertrek je na het ontbijt naar Zinvié, een natuurgebied dat sinds een paar jaar prachtig wordt ontwikkeld. We bezoeken hier een aquacultuur boerderij, de Pantodon, diep gelegen in een natte vallei (de vallei van de Sitatunga) in het dorpje Kpotomey. Dit centrum organiseert training, demonstraties en activiteiten voor natuurbeheer. Het wordt beheerd samen met de bevolking. Wij maken hier een kanotocht door het moeras en bewonderen de unieke dierensoorten en vegetatie. In de loop van de middag keren we terug naar Cotonou voor diner en overnachting.

Dag 3: van Cotonou naar voodoo centrum Ouidah

Na het ontbijt vertrekken we naar Ouidah, de hoofdstad van de voodoo. De stad is ook bekend als belangrijkste havenstad van Benin ten tijde van de slavenhandel. We bezoeken hier het museum in het oude Portugese fort. Na de lunch bewandelen we de slavenroute, naar de Poort van No Return, een monument dat op de UNESCO wereld erfgoed lijst staat. Daarna maken we een wandeling van Djessinou, naar het centrum van het dorp Djègbadi, dat bekend staat om de zoutwinning. De lokale bevolking leert ons gier we zij op traditionele wijze zout maken. Voor diner en overnachting gaan we naar het hotel.

Dag 4: De voorbereidingen op het festival in Ouidah

Na het ontbijt nemen we deel aan de voorbereidingen van de traditionele voodoo viering van religies en cultussen. Zo ga je helemaal mee in de wijze waarop de lokale bevolking hun belangrijkste festival viert. Daarna bezoeken we plekken die belangrijk zijn binnen het voodoo geloof. Allereerst de hal van de superieure leider van culten en inheemse tradities (Daagbo Hounon). Daarna gaan we naar de python tempel en het heilige woud van Kpassè. Langzaam aan begrijp je steeds mee van dit Afrikaanse geloof. Diner en overnachting in het hotel.

Dag 5: Het voodoo festival in Ouidah

Op deze dag van het voodoo festival vertrekken we na het ontbijt om de hele dag alle festiviteiten mee te maken en de voodoo tradities en cultuur te ontdekken. Sinds 1992 is 10 januari een feestdag in Benin, destijds afgekondigd door de voormalige president Nicéphore Soglo. In de periode daarvoor werd het geloof onderdrukt door de heersers. De gekozen president beoogde het herstel van de voodoo cultus, een traditionele religie voor de meerderheid van de Beninese bevolking. Deze dag nemen we deel aan het dansen en de rituelen op het strand bij Ouidah. Lees meer over het festival in de tekst onderaan. In de avond gaan we terug naar het hotel voor het diner en overnachting.

Dag 6 & 7: Het dagelijks voodoo leven aan Lac Ahémé

Na het ontbijt vertrekken we naar Possotomé, een dorp aan de oever van het Ahémé meer. Na een lokale lunch maken we in de middag een wandeling gericht op 'traditie en cultuur'. Deze voert ons langs pittoreske dorpjes, een heilig bos en de ruilhandel markt van Séhomi.
De volgende ochtend bereidt Léon het ontbijt voor ons. Daarna maken we een boottocht over het kalme water van Ahémé, terwijl de ecoguide uitleg geeft over de verschillende vistechnieken en ons de legende van het eenzame nijlpaard vertelt. Na de lunch heb je een vrije middag. Beide dagen hebben we diner op de camping van "prefet's Place" en overnachten bij het eco-guesthouse van Possotomé.

Dag 8 & 9: Het leven tussen zee en lagune in Avlo

Na het ontbijt gaan we naar het plaatsje Avlo, gelegen tussen de rivier de Mono en de Atlantische oceaan. We wandelen naar het centrum van het dorp Avlo, voor meer "traditie en cultuur" om te leren hoe voodoo de geschiedenis van deze plek bepaald heeft.
De volgende ochtend vertrekken we naar de 'bouche du Roy', de plaats waar de rivier de oceaan ontmoet. Je kunt hier zwemmen. De lunch en een middag relaxen genieten we bij de lodge en aan het strand. Diner en overnachting zijn beide dagen in het ecolodge.

Dag 10: Afscheid van Avlo en Benin

Na het ontbijt nemen we deel aan het ritueel van de terugkeer van de vissers uit de visserij. Belangrijk in het dagelijks leven in dit vissersdorp. Na de lunch vertrekken we naar Cotonou. Onderweg bezoeken we de Zinsou Foundation en het Artisan Promotion Center voor degenen die wat souvenirs willen kopen. Een hotelkamer is beschikbaar om een douche te nemen als je wilt. Na het diner vertrekken we voor de transfer naar de luchthaven.

HET VOODOO FESTIVAL

Als je voor het eerst dit voodoo festival meemaakt, is het meestal wel even wennen. Laat het over je heenkomen, want waarschijnlijk is het een van de meest bijzondere momenten die je tijdens reizen kunt ervaren.

Het festival begint vaak met het offeren van een geit bij de Tempel van de Python. Dit wordt gevolgd door een tocht over de oude slavenroute; van de oude slavenveiling naar de haven. Een voodoopriester (voodoonou) leidt de stoet van gelovigen. Ze stoppen op specifieke punten langs de weg, om te bidden.

De festiviteiten op deze dag gaan gepaard met veel feestvreugde en leuke activiteiten zoals muziek, dans, veel drank, paardrijden en kleurrijke maskerades, bekend als Zangbeto. Dit zijn beschermers van de nacht in voodoo, die fungeren als een vorm van veiligheid tijdens het dansen en het vermaken van de menigte.

Het kan er soms bloedig aan toegaan. De kelen van levende kippen kunnen kapot worden gebeten, om het bloed te drinken. Sommige gelovigen verminken zichzelf met messen en gieten lokale gin op de wonden. Onder leiding van een voodooshi (vrouwelijke tegenhanger van de voodoonou) offeren vrouwen op het strand aan de Mami Wata (Sea godin). Sommigen van hen ontbloten hun bovenlijf en slaan zichzelf op hun blote borsten. Zowel deze vrouwen als andere dansers lijken bezeten door geesten tijdens hun rituele dansen.

Hoewel het voor velen wel wennen is om dit brute offeren van dieren, de rituele dansen, het bloed en het zelfverminken te aanschouwen, is het een heel bijzonder festival om mee te maken. De muziek, dans en feesten zijn voor iedereen een ervaring om nooit meer te vergeten.

Bekijk hier een mooi filmpje op Youtube.

Ervaringen van reizigers

'Ik vond het een erg leuke reis. Zowel Ouidah als Possotome en Avlo waren leuk, en ieder ook weer anders. We hebben erg veel gezien wat niet in het formele programma stond omdat er overal ceremonieen waren en de gids monsieur Paul goed op de hoogte was. Helaas moest hij naar een andere groep voordat onze reis af was, maar we zijn netjes overgedragen. En ik heb hier en daar ook nog kunnen zwemmen. Dat vroeg wle enige planning omdat je u eenmaal niet zo maar de zee in kan lopen.

Wat ik heel leuk vind aan Benin is dat men ondanks alle verdrukking (Portugezen, Fransen, moslims, missionarissen etc.) zo veel van de traditonele cultuur bewaard heeft. Niet alleen de religie maar ook kleding, muziek, familiezaken en dergelijke. De meeste andere landen waar ik kwam is dat minder. In Gambia bijvoorbeeld is de traditionele cultuur vrijwel weggevaagd door de islam.' Ellen Rienks