Rondreis Myanmar - Rondreis Myanmar - 3 weken

Myanmar rondreis

Land:Myanmar (Birma) in Azië
Bijzonder:Bezoek de highlights en leer de lokale bevolking kennen in kleine dorpjes
Hoe:individueel, vanaf 2 personen
Duur:22 dagen
Seizoen:Het hele jaar door, startdatum in overleg. In de zomer is het regentijd.
Fair?Ga op bezoek bij een community based tourism project, maak gebruik van lokale partijen en gidsen.

Hoogtepunten en route van de reis

Hoogtepunten van deze reis:
* Ontdek Yangon
* Duizenden tempels, pagodes en kloosters in Bagan
* Ervaar het leven van de boeddhistische monniken
* Bezoek aan Inle Lake
* Ontmoet lokale stammen
* Ervaar het leven rond de rivier in Mrauk U

ROUTE: Yangon – Bagan – Mandalay – Heho – Inle Lake – Kyang Tong – Yangon – Sittwe – Mrauk U – Yangon

Dag 1 - Aankomst Yangon

Deze bijzondere reis begint in de hoofdstad Yangon, een stad die nog heel puur is en weinig internationale invloeden kent. Wees er snel bij, want het veranderd in sneltreinvaart naar een moderner samenleving.

Dag 2 - Stadstour Yangon

De wereldberoemde Shwedagone pagoda is het hoogtepunt van de stad. Deze duizenden jaren oude pagode, staat nog steeds centraal in het dagelijks leven van de inwoners. Maar Yangon kent veel meer, zoals Chaukhtagyi de liggende Buddha, het Nationaal museum, Sule plaza, Chinatown, Botahyaung jetty en Bogyoke market. De dag sluiten we af met een prachtige zonsondergang aan Nanthida jetty.

Dag 3 t/m 5 - Bagan

Vandaag nemen we de ochtendvlucht naar Bagan en leveren eerst de bagage af in het hotel. Daarna vertrekken we naar de eeuwenoude stad met duizenden tempels, pagodes en kloosters, die inmiddels niet meer in gebruik zijn. We gaan naar Nyaung U Market, Shwezeegone pagoda (de oudste tempel van Bagan), Ananda temple (de mooist gedecoreerde tempel), Thapyinnyut temple (de hoogste tempel in Bagan), het Bagan museum, Dhamayangyi temple (de grootste tempel in Bagan). We sluiten af met een prachtige zonsondergang bij Pyathagyi temple.

De volgende dag rijden we naar Mount Popa, een koelere oase in dit warme gebied. We maken een klim naar de top op 737 meter. Hier bezoeken we de authentieke medicinale planten tuin en de sandalwood plantage. Tegen de avond rijden we terug naar Bagan, om de zonsondergang aan de Bupaya Ayawady rivieroever te bewonderen. We verblijven in Bagan.

Deze ochtend rijden we naar het dorp Zee O waar een initiatief voor community based toerisme is gestart. We bezoeken hier het heilige bos van de 'Dry Zone': Zee O Thit Hla Ingyin Forest. We vinden hier eeuwenoude fornuizen en treffen vooral enorme gastvrijheid in hun ontvangst en de wijze waarop ze hun levensstijl met ons willen delen. We hebben lunch in het dorp. In de middag gaan we het eerste stuk terug in de traditionele ossenkar die hier veel gebruikt wordt en rijden dan terug naar Bagan.

Dag 6 & 7 - Mandalay

Vanmorgen nemen we rond 6 uur in de ochtend de boot naar Mandalay en kunnen zo genieten van de zonsopkomst boven de Irrawaddy rivier. Deze tocht neemt de hele dag in beslag en zo kunnen we heerlijk relaxen en genieten van de prachtige omgeving.
Rond 6 uur in de avond komen we aan en gaan we naar het hotel.

De volgende dag ervaren we het leven van de boeddhistische monniken. Het prachtige mystieke beeld als ze over de houten brug over het meer lopen in het ochtenddauw. Daarna bezoeken we het Mahagant Dayone klooster waar we de monniken treffen tijdens hun ochtendrituelen.
Daarna bezoeken we de stad en de bijzondere ambachten, zoals het beeldhouwen en het maken van bladgoud. Uiteraard brengen we een bezoek aan de mooie plekken van de tweede stad van het land: Mahamuni Buddha, het Zaychodaw, Mandalay palace, Kuthodaw pagoda, Shwenandaw Kyaung. We sluiten de dag af met een prachtig uitzicht over de stad en genieten van de zonsondergang op Mandalay hill.

Dag 8 - Pindaya Cave

Vanochtend vliegen we naar Heho, niet ver van het Inle Lake. In de omgeving bezoeken we een aantal bijzondere plekken, zoals Pindaya lime stone cave. Prachtige Buddha afbeeldingen zijn bewaard gebleven in deze grot. In de middag rijden we naar Nyaung Shwe, vlakbij het Inle Lake, waar we ook overnachten.

Dag 9 & 10 - Inle Lake

Deze ochtend nemen we vroeg de boot over het Inle Lake, zodat we prachtig de dauw nog boven het meer kunnen zien hangen. Aan en op het meer is veel te zien van het traditionele leven. We bezoeken de Phaung Daw U pagode en het oude Shan en Intha klooster. Veel authentieke ambachten worden hier bedreven, waar we een kijkje mogen nemen. We beginnen met de 'floating market', dan de zijde en lotus weverijen, verschillende smeden, de drijvende tuinen en lokale visvangst van mannen die met hun been hun roeiboot voortbewegen. In de avond rijden we terug naar Nyaung Shwe.

De volgende dag staat er een heerlijk rustgevende rondvaart naar Indain. Dit duurt 1.5 uur. We bezoeken daar de lokale markt met de bijzondere Pa O Hill stammen die bekend staan om hun kleurrijke hoofddoeken. Vervolgens gaan we de oude Shan en Pa O pagodes en de mooie wateren rondom het Inle Lake bewonderen. Die nacht overnachten we in Nyaung Shwe.

Dag 11 t/m 14 - lokale stammen en dorpen bij Kyang Tong

Deze morgen nemen we een vlucht naar Keng Tong. Van hier bezoeken we de 300 jaar oude boom waar we een prachtig uitzicht hebben op Kyaing Tong city, het Koninklijke meer van de stad en een mooie zonsondergang aan het meer. We verblijven inKyaing Tong.

De volgende dag brengen we een bezoek aan de Ahka en Enn stammen in de dorpen Wanpin en Wanmei. Deze mensen leven nog heel traditioneel en vooral de Ahka vrouwen staan bekend om hun prachtige hoofdversiering. We maken hier een trekking van ongeveer 2 uur, zodat we de lokale mensen echt kunnen ontmoeten. We nemen hier de tijd om met de lokale mensen te spreken, het dorpshoofd te ontmoeten en hun leefstijl, cultuur en gewoontes te ervaren. In de avond keren we terug naar Kyaing Tong.

De volgende dag rijden we naar de dorpen Wan Pauk en Gone Ma om de Palong en Wa stammen te ontmoeten. Beide stammen zijn weer heel anders dan een dag eerder. Ze leven ook volgens hun eigen tradities en cultuur en zijn vooral herkenbaar aan hun eigen kleurrijke kledendracht. Vandaag hebben we een korte trekking, maar wel alle tijd om bij de mensen te blijven. Ook vandaag rijden we terug naar Kyaing Tong.

De laatste dag in dit gebied ontmoeten we de Loi en Ahku hill tribes, in hun dorpen Wan Sen and Wan Nyet village to see the Loi and Akhu hill tribes. De Ahku kennen juist soberdere kleding, veel met zwart en zwarte hoofddoeken hoog op het hoofd geknoopt. De Loi hebben uitbundige sieraden en soms zelfs de long neck ringen om hun nek. We hebben hier een trekking van ongeveer een half uur om de volkeren te bereiken. In de avond zijn we weer terug in Kyaing Tong.

Dag 15 & 16 - Yangon naar Sittwe

Op dag 15 vliegen we terug naar Yangon. Jullie kunnen de rest van de dag vrij invullen. Ook de overnachting is in de hoofdstad.

Dag 16 vliegen we door naar Sittwe in het westen van het land, gelegen aan de Golf van Bengalen. In de middag en avond heb je tijd om de koloniale gebouwen te bewonderen en de zeewind te voelen tijdens een strandwandeling bij zonsondergang. Overnachting in Sittwe.

Dag 17 t/m 19 - Het leven rond de rivier in Mrauk U

We vertrekken al vroeg naar de haven zodat we om 6 uur de kleine lokale boot kunnen nemen over de Kaladen Rivier naar Mrauk U. Dit duurt ongeveer 5 tot 6 uur.
Bij aankomst bezoeken we eerst Shitthaung pagoda, Mrauk U's belangrijkste monument, dat een belangrijke en opmerkelijke collectie Boeddha beelden en afbeeldingen heeft. Vervolgens gaan we naar Andawthein Ordination Hall, met zijn unieke steen gravures; Dokekan Thein pagoda, een enorme fortachtige tempel met gewelfde passages waarin prachtige steen sculpturen zijn gehouwen. Voor we naar het hotel gaan, genieten we van de zonsondergang op Horritaung Hill.

De volgende dag gaan we al vroeg naar de rivier voor een zeiltocht van 3 uur met prachtig uitzicht langs de
oevers van de Lay Myo. We komen aan in het dorp Kone Chaung waar de Laythu chin hill tribes wonen, bekend vanwege de getatoeëerde gezichten van vrouwen. Deze vrouwen hebben volgens oude traditie verschillende patronen op hun gezichten laten maken, maar de gewoonte sterft langzaam uit bij de jongere generaties. We hebben de tijd hier om meer van hun leefstijl te weten te komen, zoals over de visvangst, de landbouw en weven. We varen weer terug naar Mrauk U voor de nacht.

Op deze laatste dag rond Mrauk U bezoeken we de lokale markt voor we met de boot terug gaan naar Sittwe. Op onze weg terug bezoeken we het dorp waar de Myo stam woont. Bij aankomst is er weer tijd voor sightseeing in en rond Sittwe.

Dag 20 - via Yangon terug naar huis

Vandaag nemen we afscheid van het westelijk gebied en vliegen terug naar Yangon. Afhankelijk van de vlucht naar huis, is er nog tijd om een markt te bezoeken, souvenirs te kopen of het culturele leven van de hoofdstad voor de laatste keer te snuiven.

Naar de luchthaven voor een vlucht terug naar huis.